torsdag 7 maj 2015

Avsked

Idag, en varm solig majdag begravde vi farmor Doris i Borgerskapets lilla kyrka.
Blev ett fint slut med några få närvarande. Vi var 14 st som sa hej då och prästen Anders var en mysig pensionerad herre som var alldeles lagom i sitt prat och vi sjöng  psalmerna Den blomstertid nu kommer och Härlig är jorden.
Så skimrande var havet avslutade cermonin och då bröt jag ihop. Vi hade den på pappas begravning och den är så starkt förknippad med den tiden och varje gång jag hör den gråter jag. Av sorg och för att den dessutom är så vacker så det gör ont.
Det var prästen som hade frågat brorsan om han fick ta med den och jag blev ändå glad där mitt i gråten för det blev som en länk mellan farmor och pappa och att hon nu äntligen får vara med sin son.

Efteråt hade vi samling med goda smörgåsar/dryck och sen kaffe och kaka.
Vi satt i rummet "Höstsol" historien bakom namnet är att förut fanns ett äldreboende, Pensionat Höstsol i Täby där Sveriges skådespelarelit kunde bo när de blev gamla. Det lades ner på 70-talet och många av de möbler, böcker och tavlor hamnade då här på Borgerskapet.
Ena vägen pryds även av en massa svartvita fotografier på skådisar och Sickan Carlsson levde t ex sina sista år här. Ett väldigt speciellt rum med mycket minnen och fina saker.

Nu känner jag mig rätt mör och trött. Mycket spänningar som släpper. Det är ju heller aldrig någonsin roligt med begravningar, men det känns skönt att farmor fick ett fint avslut och att vi gjort vårt bästa.

Vila i frid farmor 1917-2015.

Svart "Peachy dress" och "Sally Shawl" från HoL blev begravningsklädseln.
Till det mina ursköna "gubbskor" i gråbrunt skinn.









Inga kommentarer: